Gruppen och lärandet

Här kan du läsa mer om vad som är viktigt att tänka på gällande deltagarna och gruppen samt synen på lärande i Machofabriken.

Syftet med Machofabriken är att skapa lärandesituationer där deltagarna lär tillsammans genom reflektion och utbyte av kunskap. Utgångspunkten är främst deltagarnas befintliga förförståelse och erfarenheter, men med inslag av tillförd kunskap i form av exempelvis brottsstatistik och teori kring olika typer av våld. Denna utgångspunkt får konsekvenser för vilken typ av ledarskap som är önskvärt, där ledarens funktion framförallt blir att agera samtalsledare samt skapa stödstrukturer som ger deltagarna goda förutsättningar i relation till syftet. Således är inte ledarens roll i någon större utsträckning att överföra sin egen kunskap om ämnet till deltagarna. Mer om ledarrollen hittar du här Ledarrollen.

För att processen med Machofabriken ska bli så givande som möjligt är det viktigt att alla deltagare känner sig trygga under passen. En förutsättning för detta är att regler följs, att det inte förekommer kränkningar eller härskartekniker och att alla deltagare upplever ett värde av att delta. Detta är ytterst ledarens ansvar, men för att uppnå detta behöver även gruppen vara motiverad att tillsammans bidra till att skapa ett tryggt rum under varje pass.

Vi rekommenderar alltid könsmixade grupper i arbetet med Machofabriken om inte synnerliga skäl föreligger att dela upp efter kön. Dock är det viktigt att vara medveten om att en sådan uppdelning dels riskerar att tvinga in deltagarna i könsbinära fack och dels kan det vara problematiskt i relation till exempelvis skrivningar i läroplaner. Värt att nämna är att könsuppdelade grupper i sak inte är något negativt utan att det i många fall kan vara ett verktyg för att underlätta eller ens möjliggöra en förändrings- eller läroprocess. Med det sagt så är Machofabrikens metodmaterial framtaget med mixade grupper i åtanke.

Att tänka på:

  1. Talutrymme – olika personer har olika förutsättningar och vilja att tala i smågrupper eller helgrupp. I en grupp är det därför viktigt att försöka balansera vem som tar och får talutrymme. De som av olika skäl ogärna tar plats i samtal bör uppmuntras att delta i samtalen, medan de som ofta tar plats istället bör utveckla förmågan att lämna plats och uppmuntra andra att delta i samtalet.
  2. Regler och gränser – även om målet är att alla ska delta, så kan det uppstå situationer där deltagare upprepade gånger bryter mot de regler som satts upp till exempel genom att kränka andra. Sådana regelbrott skapar otrygghet i gruppen och förstör både deltagarens och de andra deltagarnas process. Vid sådana situationer bör deltagaren inte längre få delta i passet. Observera att detta främst gäller vid kränkningar av andra deltagare eller om beteendet omöjliggör att genomföra passet på ett fruktsamt sätt.
  3. Förförståelse och attityd – hur förförståelse och attityd ser ut i relation till temat kommer i alla grupper påverka nivån på reflektionerna och engagemanget i samtalen, men också hur mycket stöd och vägledning gruppen kan behöva från ledaren.

Machofabriken.se använder sig av cookies. Läs mer i vår integritetspolicy.