Instruktioner (15-20 minuter):
- Gå igenom övningen:
- Fem av er kommer att få sätta er på stolar framför gruppen.
- De som väljs ut ska spela de fem karaktärerna i filmen.
- Ni andra får sedan ställa frågor till karaktärerna kring varför det blev som det blev eller varför de gjorde som de gjorde.
- Ni kommer att få ställa frågor till en av karaktärerna i taget, så att det inte blir rörigt.
De som spelar karaktärerna svarar på frågorna utifrån vad de tror att karaktärerna hade svarat och inte vad de själva tycker.
- Välj eller slumpa fram vilka som ska spela karaktärerna. Vad som är lämpligast avgör du som ledare.
- Ställ en eller flera av de möjliga frågorna nedan för att komma igång med övningen och ge exempel på hur en fråga kan ställas. Tycker deltagarna det är svårt att komma på frågor, kan du fylla på med fler frågor.
- Möjliga frågor:
- Kan du beskriva vad som hände?
- Vad skulle du vilja ändra på i situationen?
- Varför blev just Emma exkluderad?
- Varför blev Josef inkluderad?
Vems ansvar är det att Emma blev exkluderad? - Varför blir det ett problem att ha med Emma när det inte är ett problem att Josef är med?
- Hur tycker du att Josef verkar vara som kompis?
Tänk på:
- Under passet kommer ni sannolikt inte hinna genomföra både “Lika barn leka bäst” och “Spelar roll”, så välj en av dessa övningar.
- Om övningen kommer att fungera bra beror mycket på om gruppen är trygg, men också om den har erfarenhet av att göra dramaövningar som innehåller gestaltning. Det är även en fördel om du själv har lett liknande övningar tidigare.
- Om de som ställer frågor eller de som spelar karaktärerna tycker övningen är svår kan du som ledare behöva hjälpa dem genom att bidra med frågor eller hoppa in och stötta de som spelar karaktärer.
- Till sist: Om du märker att övningen fungerar dåligt så är det bättre att avbryta och istället göra övningen “Lika barn leka bäst?”.
Syfte: Att fördjupa förståelsen av hur människor ges olika möjligheter att delta i olika sammanhang baserat på bland annat kön. Vidare syftar passet till att synliggöra hur typiskt manliga sammanhang ofta ger fördelar till män,samtidigt som de är exkluderande mot kvinnor och andra kön.