Pass 1: Vad är våld?

Starta pass

Passet handlar om olika typer av våld och dess koppling till manlighetsnormer och miljö. Under passet får deltagarna lära sig om och reflektera kring olika typer av våld samt dess relation till olika sammanhang.

SYFTE

Det här passet är ett av de pass i Machofabriken där du som ledare behöver dela med dig av kunskap om våld. Deltagarna får reflektera över vad våld är och vad dess konsekvenser kan vara.

  • Instruktioner (5 minuter):

    1. Gå igenom reglerna tillsammans med gruppen.
    2. Understryk att man visar respekt för varandra genom att följa reglerna. På så sätt blir passet givande för alla deltagare.

    Tänk på:

    1. Reglerna behöver inte gås igenom noga inför varje pass om deltagarna förstår och följer dem. Samtidigt är det bra att påminna om reglerna i början av varje pass.

    Syfte: Att skapa ett tryggt rum och ett tydligt ramverk för gruppen under varje pass.

  • Instruktioner (10-15 minuter):

    1. Helgrupp – gå igenom övningen:
      1. Ni kommer att delas in i grupper om 3 personer i varje.
      2. Varje grupp utser någon i gruppen som tar tid.
      3. Varje deltagare får sedan i tur och ordning 2 minuter på sig att prata om frågeställningarna. De övriga deltagarna lyssnar utan att kommentera.
      4. Om deltagarna hunnit göra en runda innan incheckningens tid är ute, påbörjar de en ny runda där deltagarna istället endast har 1 minut på sig var.
    2. Dela in deltagarna i grupper om 3 personer.
    3. Börja.

    Tänk på:

    1. Det är viktigt att reglerna följs av alla deltagare, då det är en förutsättning för att skapa ett tryggt rum och få deltagarna att berätta om sina erfarenheter och känslor.
    2. Om ni har 40 minuter eller mindre kan det vara motiverat att hoppa över incheckningen. Däremot rekommenderar vi att ni genomför incheckningen om tid finns, eftersom den är en bra uppvärmningsövning och ett sätt att öva på att lyssna och prata om olika teman.

    Syfte: Att uppvärmningsprata och öva på att lyssna och prata om olika teman.

  • Instruktioner (10-15 minuter):

    1. Helgrupp – gå igenom övningen:
      1. Ni kommer att delas in i grupper om 3 personer i varje.
      2. Varje grupp utser någon i gruppen som tar tid.
      3. Varje deltagare får sedan i tur och ordning 2 minuter på sig att prata om frågeställningarna. De övriga deltagarna lyssnar utan att kommentera.
      4. Om deltagarna hunnit göra en runda innan incheckningens tid är ute, påbörjar de en ny runda där deltagarna istället endast har 1 minut på sig var.
    2. Dela in deltagarna i grupper om 3 personer.
    3. Börja.

    Tänk på:

    1. Det är viktigt att reglerna följs av alla deltagare, då det är en förutsättning för att skapa ett tryggt rum och få deltagarna att berätta om sina erfarenheter och känslor.
    2. Om ni har 40 minuter eller mindre kan det vara motiverat att hoppa över incheckningen. Däremot rekommenderar vi att ni genomför incheckningen om tid finns, eftersom den är en bra uppvärmningsövning och ett sätt att öva på att lyssna och prata om olika teman.

    Syfte: Att uppvärmningsprata och öva på att lyssna och prata om olika teman.

  • Instruktioner (10-15 minuter):

    1. Helgrupp – gå igenom övningen:
      1. Ni kommer att delas in i grupper om 3 personer i varje.
      2. Varje grupp utser någon i gruppen som tar tid.
      3. Varje deltagare får sedan i tur och ordning 2 minuter på sig att prata om frågeställningarna. De övriga deltagarna lyssnar utan att kommentera.
      4. Om deltagarna hunnit göra en runda innan incheckningens tid är ute, påbörjar de en ny runda där deltagarna istället endast har 1 minut på sig var.
    2. Dela in deltagarna i grupper om 3 personer.
    3. Börja.

    Tänk på:

    1. Det är viktigt att reglerna följs av alla deltagare, då det är en förutsättning för att skapa ett tryggt rum och få deltagarna att berätta om sina erfarenheter och känslor.
    2. Om ni har 40 minuter eller mindre kan det vara motiverat att hoppa över incheckningen. Däremot rekommenderar vi att ni genomför incheckningen om tid finns, eftersom den är en bra uppvärmningsövning och ett sätt att öva på att lyssna och prata om olika teman.

    Syfte: Att uppvärmningsprata och öva på att lyssna och prata om olika teman.

  • Instruktioner (5 minuter):

    1. Helgrupp – fråga: Vad gjorde vi förra passet?
    2. Låt några deltagare summera kort vad som gjordes under förra passet.
    3. Fyll på om du upplever att något viktigt inte har nämnts.

    Tänk på:

    1. Det är inget förhör utan ett stöd för ledaren och deltagarna.
    2. Att hålla tiden för återblicken, fastna inte utan gör den som grund för att fortsätta med övriga övningar i passet.

    Syfte: Att repetera, dela kunskap och samla gruppen kring vad som hände under föregående pass. Det är även ett sätt att inkludera deltagare som inte medverkade då.

  • Instruktioner (10 minuter):

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Låt deltagarna diskutera filmen utifrån frågorna.
    3. Helgrupp – låt varje grupp berätta om något som de pratat om.
    4. Reflektera i helgrupp.

    Tänk på:

    1. Det händer lätt att deltagarna har svårt att spekulera i vad som kan ha hänt innan det våld som skildras i filmen. Uppmuntra dem i så fall att fundera kring vad de tror att de olika killarna i filmen känner och varför de handlar som de gör, men se till att de inte låser sig vid en enda förklaring. Syftet är att sätta ord på allt som kan leda till våld.
    2. Det är vanligt att förståelsen av våld är begränsad till fysiskt våld och i synnerhet bland killar, vilket kan göra det svårare att prata om utsatthet för andra typer av våld.
    3. Machofabriken definierar innehållet i leken som våld. Lekar med inslag av olika typer av våld är vanligt förekommande, särskilt bland killar. Detta uttrycks exempelvis i maktlekar eller genom att retas (social retsamhet), där du som kille förväntas kunna utsätta andra för våld och själv tåla detsamma.

    Syfte: Att samla deltagarna kring filmen och passets tema.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter):

    1. Helgrupp
    2. Ge instruktioner:
      1. Gruppen kommer att delas upp i två grupper.
      2. Varje grupp kommer sedan att få en hemlig frågeställning.
      3. Håll frågeställningen inom gruppen.
      4. Ni kommer sedan att få ungefär 5 minuter på er att diskutera frågeställningen.
      5. Anteckna.
    3. Dela upp helgruppen i två grupper.
    4. Presentera en frågeställning till respektive grupp. Var noga med att den andra gruppen inte hör.
    5. Fråga 1: Vilka typiskt manliga sammanhang kan ni komma på?
      Fråga 2: Vilka typiska våldsamma sammanhang kan ni komma på?
    6. Börja.
    7. Helgrupp – efter ungefär 5 minuter be respektive grupp presentera sin frågeställning och läsa upp vad de kom fram till.
    8. Ställ följande frågor och reflektera i helgrupp:
      1. Vad är gemensamt för dessa sammanhang?
      2. Varför tror ni det ser ut så här?
      3. Ser ni några kopplingar till händelserna i filmen Omklädningsrum?

    Tänk på:

    1. Om ni har 40 minuter eller mindre kan det vara motiverat att hoppa över denna övning. Däremot rekommenderar vi att genomföra den om tid finns.

    Syfte: Att synliggöra sambandet mellan typiskt manliga sammanhang och våld.

  • Instruktioner (10-15 minuter):

    1. Helgrupp
    2. Ge instruktioner:
      1. Gruppen kommer att delas upp i två grupper.
      2. Varje grupp kommer sedan att få en hemlig frågeställning.
      3. Håll frågeställningen inom gruppen.
      4. Ni kommer sedan att få ungefär 5 minuter på er att diskutera frågeställningen.
      5. Anteckna.
    3. Dela upp helgruppen i två grupper.
    4. Presentera en frågeställning till respektive grupp. Var noga med att den andra gruppen inte hör.
    5. Fråga 1: Vilka typiskt manliga sammanhang kan ni komma på?
      Fråga 2: Vilka typiska våldsamma sammanhang kan ni komma på?
    6. Börja.
    7. Helgrupp – efter ungefär 5 minuter be respektive grupp presentera sin frågeställning och läsa upp vad de kom fram till.
    8. Ställ följande frågor och reflektera i helgrupp:
      1. Vad är gemensamt för dessa sammanhang?
      2. Varför tror ni det ser ut så här?
      3. Ser ni några kopplingar till händelserna i filmen Omklädningsrum?

    Tänk på:

    1. Om ni har 40 minuter eller mindre kan det vara motiverat att hoppa över denna övning. Däremot rekommenderar vi att genomföra den om tid finns.

    Syfte: Att synliggöra sambandet mellan typiskt manliga sammanhang och våld.

  • Instruktioner (5 minuter):

    1. Ställ frågan: Vad tar ni med er från idag?

    Tänk på:

    1. Om ni har 40 minuter eller mindre kan det vara motiverat att hoppa över denna övning. Däremot rekommenderar vi att genomföra den om tid finns.

    Syfte: Att tillsammans sammanfatta vad som gjorts under passet.


Machofabriken.se använder sig av cookies. Läs mer i vår integritetspolicy.