Kortpass 3: Vad är våld?

Starta pass

Passet handlar om olika typer av våld och dess koppling till manlighetsnormer och miljö. Under passet får deltagarna lära sig om och reflektera kring olika typer av våld samt dess relation till olika sammanhang.

SYFTE

Det här passet är ett av de pass i Machofabriken där du som ledare behöver dela med dig av kunskap om våld. Deltagarna får reflektera över vad våld är och vad dess konsekvenser kan vara.

  • Instruktioner (5 minuter):

    1. Gå igenom reglerna tillsammans med gruppen.
    2. Understryk att man visar respekt för varandra genom att följa reglerna. På så sätt blir passet givande för alla deltagare.

    Tänk på:

    1. Reglerna behöver inte gås igenom noga inför varje pass om deltagarna förstår och följer dem. Samtidigt är det bra att påminna om reglerna i början av varje pass.

    Syfte: Att skapa ett tryggt rum och ett tydligt ramverk för gruppen under varje pass.

  • Instruktioner (10 minuter):

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Låt deltagarna diskutera filmen utifrån frågorna.
    3. Helgrupp – låt varje grupp berätta om något som de pratat om.
    4. Reflektera i helgrupp.

    Tänk på:

    1. Det händer lätt att deltagarna har svårt att spekulera i vad som kan ha hänt innan det våld som skildras i filmen. Uppmuntra dem i så fall att fundera kring vad de tror att de olika killarna i filmen känner och varför de handlar som de gör, men se till att de inte låser sig vid en enda förklaring. Syftet är att sätta ord på allt som kan leda till våld.
    2. Det är vanligt att förståelsen av våld är begränsad till fysiskt våld och i synnerhet bland killar, vilket kan göra det svårare att prata om utsatthet för andra typer av våld.
    3. Machofabriken definierar innehållet i leken som våld. Lekar med inslag av olika typer av våld är vanligt förekommande, särskilt bland killar. Detta uttrycks exempelvis i maktlekar eller genom att retas (social retsamhet), där du som kille förväntas kunna utsätta andra för våld och själv tåla detsamma.

    Syfte: Att samla deltagarna kring filmen och passets tema.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.

  • Instruktioner (10-15 minuter:

    Del 1

    1. Helgrupp – visa bilden och berätta att ni nu ska gå igenom olika typer av våld.
    2. Gå igenom en bild i taget och inför varje typ av våld ställ frågorna: “Vad tänker ni att denna typ av våld innebär?”.
    3. Låt deltagarna ge några exempel, gå sedan vidare till nästa typ av våld.

    Del 2

    1. Smågrupper – dela in deltagarna i grupper om 3-5 personer.
    2. Gå igenom övningen:

    Wordcloud (10 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att skriva in det gruppen kommer fram till i wordcloud.
    3. När tiden är ute kommer vi att reflektera kring resultatet i helgrupp.

    Papper och penna (10-15 minuter)

    1. Ni ska nu under ungefär 5 minuter fundera över vilka av handlingar på bilden som ni tycker är våld. Ni kommer också att få ut handlingarna på papper.
    2. Ni utser en person i gruppen som ansvarar för att anteckna vad gruppen kommer fram till.
    3. När tiden är ute kommer ni att få reflektera kring resultatet tillsammans med en annan smågrupp.
    4. Dela ut bilagan.
    5. Börja.
    6. Efter ungefär 5 minuter påbörja reflektion enligt punkt c.

    Att tänka på:
    1.

    Syfte: Att fördjupa förståelsen av olika typer av våld och hur de förhåller sig till varandra.


Machofabriken.se använder sig av cookies. Läs mer i vår integritetspolicy.